1 YAŞ BEBEK GELİŞİMİNİ NASIL DESTEKLERİZ?

 

Batur 14 aylık bir bebecik. Yürümeye başladığından(11. ay) bu yana tüm enerjisini ve gücünü odaları gezerek keşfetmeye harcıyor. Ben de onun bu çabasına ortak oluyorum.

11 ay boyunca yeterince yattı ve oturdu. Artık yürümek ve biraz afacanlık onun en doğal hakkı.

Öncelikle bebekler rutinlerden hoşlanır. Mesela her gün aynı saatte kitap okumak, şarkı söylemek ya da oyuncakları ile oynamak. Örnekler çoğaltılabilir.

Bebeğiniz ile günlük bir rutininiz olsun. Siz de göreceksiniz hem her şeye daha çok vaktiniz kalacak hem de zamanı daha iyi değerlendirmiş olacaksınız.

Aşağıda kısaca gün içerisinde oynadığımız oyunları listeledim,haydi başlayalım.

  • Batur ile 5. Aydan itibaren zeka kartları ile çalışmaya başladık. Piyasa da çok çeşit var sizin için hangisi uygun olursa onun ile başlarsınız. Ben dokun hisset kartları tercih etmiştim.Şuan hala farklı konuları içeren kartlar ile çalışıyoruz. Bu aralar kartlarımızı ortaya saçıyorum. Daha sonra tek tek kartların isimlerini söyleyerek bana vermesini istiyorum. Ben kartı gösterip ismini söylersem alıp elimden atıyor ama bu yöntemle interaktif olarak öğreniyoruz.



  • 1 yaş bebeğe uygun büyük legolarımızı her gün çıkarıyorum ve kule yapıyoruz. Kuleyi yaparken önce ben bir tane koyuyorum sonra onunda koyması için teşvik ediyorum.

  • Legolardan ev, araba ve tren yapıyorum. Daha sonra yaptıklarımız ile bir hikaye uydurarak oyun oynatıyorum. Mesela arabamız ile evimize gidiyoruz. Bu sırada başımızdan geçen maceraları anlatıyorum.Sizde kendi hikayenizi yazabilirsiniz. Yalnız ilk defa anne olanlara söylemek isterim bu oyunlar 5 ya da 10 dakikadan uzun sürmüyor. Genellikle kalkıp gezinip tekrar dönüyoruz. Zaten yaşı gereği o kadarı da yeterli.



  • Eğer hala almadıysanız hayvanlar alemi figürlerini alma vaktiniz geldi. Kedi, köpek, aslan, inek, eşek tavuk vb. İlk olarak çevresinde görebileceği ve sesini taklit edebileceklerinizden başlayın. Mesela ineği gösterip sesini taklit ettikten sonra ben, inekler bize süt verir, ot ile beslenirler diye ekliyorum. Aklında mutlaka yer edecektir. Bu şekilde her gün 5-6 hayvan ile oynuyoruz.



  • Karalama yapmasına teşvik ediyorum. Abisini resim yaparken gördüğü için bu konuda şanslıyım. Kendisi kalem ve kağıt istiyor. Nova-color kalemlerden veriyorum birde kağıt. Önce ben bir şeyler karalıyorum sonra o taklit ediyor zaten.



  • Yemek saatlerimizde mutlaka müzik açıyorum. Çoğunlukla çocuk şarkıları ya da bazen kendi zevkime göre klasik müzik açıyorum.

  • 3 tane çocuk şarkım var her gün bıkmadan söylediğim. Fış fış kayıkçı, mini mini bir kuş ve Ali babanın çiftliği. Bunları özellikle seçtim.Ali baba hayvanları öğretiyor. Minik kuş şarkısında hareketler ile söylüyorum. Şu an kendisi pırpır ve ellerim boş kaldı hareketlerini ben söylerken yapıyor. Fış fış kayıkçıda da yakın temas içinde olduğumuz için tercihimi bu şarkılardan yana yaptım. Tabi başka şarkılarda söylüyorum ama bunlar hiç değişmiyor. Siz hangi çocuk şarkısını seviyorsanız onun ile başlarsınız. Ama kesin olan tek şey müzik dinlemekten ve şarkı söylenmesinden çok hoşlanıyorlar.



  • Gün içerisinde kendi kendine oynaması içinde fırsatlar tanıyorum. Oyuncaklarını önüne döküyorum bir oyun başlatıp yanından kalkıyorum. Bazen dalıp oynuyor bazen de daha ben kalkar kalmaz oda peşimden geliyor. Bu konuda çok beklentiniz olmasın, oyun oynamakta bir konsantrasyon işidir. Zamanla gelişecektir. Benim bebeğim hiç oynamıyor diye düşünmeyin. Her bebeğin gelişim süreci farklıdır

  • Fotoğraflarımızı gösterip anne nerde, baba hangisi, abi hangisi gibi sorular soruyorum. Parmağı ile gösteriyor. Ya da fotoğrafı gösterip bak burada yemek yiyoruz gibi ne görüyorsam onu anlatıyorum. Daha sonra ne yaptığımızı ona soracağım için bu aralar bu çalışmayı da yapmaya başladık. Ben çalışma diyorum ama bunları yerde oturarak gülüp eğlenerek yapıyoruz belirtmekte fayda gördüm.



  • Parklar bu yaştan itibaren gelişimleri için çok önemli. Eğer sizin bebeğinizin de 1 yaşı yaza denk geliyorsa her gün yarım saatte olsa parka çıkarın. Park ta başka çocukları görmesi, salıncağa binmesi, kayması hepsi çok önemli. Sosyalleşmenin ilk adımlarını atmış olacak.

  • Çevremizde ki nesnelerin hepsinin ismini gün içerisinde tekrar tekrar söylüyorum. Bardak, tabak, çatal, koltuk, yastık, top, araba, tren vb. Dil gelişimi için ne kadar çok konuşursanız o kadar çabuk meyvesini alırsınız.

  • Son ve en önemli tavsiyem bir şeyleri öğretmek adına bebeğiniz ile inatlaşmayın. Yani sizin kitap okumak istediğiniz zaman o istemiyorsa kendi haline bırakın daha sonra tekrar denersiniz. Çocuğumuz bize en iyi rehberdir.

Bebeğiniz ile beraber bol oyunlu, mutlu mesut günleriniz aylarınız yıllarınız olsun. Sağlıcakla kalın.

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

DUYUSAL OYUN-JÖLE HAVUZU YAPIMI

GEOMETRİK ŞEKİLLERİ NASIL ÖĞRETİYORUM? ETKİNLİK.

EVDE MUKAVVADAN OYUNCAK YAPIMI (OTOPARK VE OTO YIKAMA )